به وب سایت مرکز پژوهش های دانش بنیان فرهیختگان زرنام خوش آمدید ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
منو
آخرین مقالات
آمار بازدید کنندگان
کاربران حاضر : 10
بازديد امروز : 77
آمار کل : 2345310
گفتاری با محسن اميني دبيركل خانه صنعت، معدن و جوانان ايران در باب جایگاه روابط ...
۱۳۹۲ بيست و هشتم ارديبهشت
 
 

به پاسداشت روز روابط عمومي و ارتباطات

گفتاری با محسن اميني دبيركل خانه صنعت، معدن و جوانان ايران

در باب جایگاه روابط عمومی در صنعت

صنعت، در زمانی که متولد می‌شود ، زمانی که می‌خواهد وارد بازار جدید شود ، زمانی که می‌خواهد بماند و زمانی که با بحران مواجه می‌شود  به روابط‌عمومی پناه می‌آورد. 

محسن امینی، دبیر کل خانه صنعت، معدن و جوانان ایران،در گفتگویی به مناسبت بزرگداشت روز روابط عمومی عنوان کرد: «يکي از مهم‌ترين عواملي که جايگاه يک سازمان و موسسه را در ميان افکار عمومي جامعه تقويت مي‌کند، وجود يک واحد روابط عمومي منسجم و قدرتمند است که مي تواند هر سازمان و موسسه‌اي را در رسيدن به اهداف خود ياري کند. روشن است هر سازماني وظايف و مسئوليت‌هايي دارد که روابط عمومي نيز بر پايه وظايف شکل گرفته انجام وظيفه مي‌کند».

وی افزود: «صنعت به مفهوم مجموعه روابط میان دست‌اندرکاران تولید، توزیع و مصرف کالا و خدمات است و یا به قول پورتر، صنعت عبارت است از گروه شرکت‌هایی که محصولات آن‌ها جایگزین نزدیکی برای هم هستند. با این تعریف می‌توانیم هر نوع تولید کالا و یا خدمتی را که برای رفع نیازهای مشتریان تولید و مصرف می‌شود را یک صنعت بنامیم، بر این اساس روابط خود صنعت است، تبلیغات نیز صنعت دیگری است، صنعت روابط عمومی، صنعتی است که میان ذینفعان یک سازمان تفاهم و اعتماد آفرینی می‌کند، اعتمادسازی می‌کند و عناصر و اجزای صنعت را به همفکری، همدلی و همکاری می‌‌کشاند، صنعت روابط عمومی، آگاهی می‌دهد، احساس می‌دهد و موجب تغییر باور، نگرش و در نهایت رفتار افراد می‌شود. این چنین روابط عمومی کمک می‌کند تا فرآیند صنعت به سهولت طی شود. و گردش منابع در سیستم با سهولت جریان یافته و با رسیدن کالا و خدمت به دست مصرف کننده و بازگشت سود به سهامداران و پاداش مناسب به کارکنان، رضایت سه عنصر مهم یک صنعت فراهم گردد».

مدیر عامل شرکت زرماکارون گفت: «امروزه بر دانشمندان مدیریت روشن است که دلیل شکست شرکت‌ها، استراتژی‌ها نیستند بلکه عدم درک درست استراتژی‌هاست که موجب سقوط سازمان است و بر اساس یک اصل روابط عمومی، پیام آن چیزی است که مخاطب درک می‌کند و نه آن چیزی که رسانه می‌گوید، استراتژی یک سازمان هم در واقع آن پیامی است که کارکنان و مشتریان درک می‌کنند و نه آن چیزی که مدیران می‌گویند، بنابراین فهم درست استراتژی صنعتی مستلزم فعالیت‌های روابط عمومی از قبیل شفاف‌سازی، مفهوم سازی و قابل درک‌سازی استراتژی است که از خود استراتژی بسیار مهم‌تر است. بسیاری از مدیران به دلیل عدم آشنایی با این اصل و در حالی که بر استراتژی درستی تکیه کرده‌اند، شکست می‌خورند، چون آنچه موجب رفتار است، استراتژی نیست، بلکه درک یکی از وظایف روابط عمومی تبدیل مقاومت به مشارکت است، و هر جا مقاومتی مشاهده می‌شود، گویا ضعف عملکردی روابط عمومی است و هر جا که مشارکت جایگزین مقاومت، تعارض و تضاد است روابط عمومی به بهترین وجه ایفای نقش می‌کند».

محسن امینی همچنین مديريت موفق و کارا در يک سازمان را بنا بر ملاحظات متفاوتي به شکل‌گيري روابط عمومي در آن سازمان وابسته دانسته که  اين ملاحظات در وظايف يک واحد روابط عمومي نهفته است که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 - روابط عمومي در ديدگاه بسياري از متخصصان تلاش آگاهانه برنامه‌ريزي شده و مستمر براي ايجاد و حفظ حسن تفاهم ميان يک سازمان و عموم افراد جامعه است. خواه آن‌که اين افراد مخاطب خاص آن سازمان باشند يا اين که افکار عمومي تلقي شوند که به عنوان بخشي از اتفاقات و پويايي‌هاي جامعه اخبار مربوط به آن سازمان را دنبال مي‌کنند.

- متعاقب اين ديدگاه پذيرش اين واقعيت ضروريست که هنر روابط عمومي اعمال مديريتي است که ديدگاه جامعه را مورد سنجش و ارزشيابي قرار مي‌دهد و عملکرد سازمان خود را با مصلحت جمعي و وجدان اجتماعي منطبق مي‌کند.

- بنابراين روابط عمومي در يک ديدگاه تخصصي نوعي مديريت با عملکردي آگاهانه، پيوست و برنامه‌ريزي شده است که شکل‌گيري افکار عمومي منطبق با سياست‌هاي سازمان را رسالت بزرگي براي خود مي‌داند که براساس آن مي‌توان ميان ارکان مختلف سازمان و افکار عمومي حسن تفاهم ايجاد کرد.

- سياست‌گذاري به منظور انعکاس اهداف سازمان و برقراري ارتباط ميان مردم، نخبگان و رسانه‌ها با سازمان و همچنين اطلاع‌رساني درباره عملکرد سازمان، ضرورت وجودي روابط عمومي در کنار مديريت سازمان را توجيه مي‌کند و همه اين موارد صرف نظر از ساير وظايف روابط عمومي در حوزه‌هاي تبليغات، امور فرهنگي، نمايشگاه‌ها و... است که البته نبايد آن‌ها را ناديده گرفت و در هر سازمان متناسب با سياست‌هاي سازمان طراحي و اجرا مي شود.

دبیر کل خانه صنعت، معدن و جوانان ایران، موفقیت و تضمین عملکرد روابط عمومی را در سایه صیانت از اهداف روابط عمومی عنوان کرده و در پایان این روز را به تمامی دست اندرکاران روابط عمومی تبریک گفتند.

ارسال نظر
نام شما
ایمیل
وب سایت
 
شرح نظر
عبارت زیر را در کادر وارد کنید

ارسال نظر
 
اطلاعات مطلب
گروه
بازدید 2018