به وب سایت مرکز پژوهش های دانش بنیان فرهیختگان زرنام خوش آمدید ۱۴۰۳ دوشنبه ۵ آذر
منو
آخرین مقالات
آمار بازدید کنندگان
کاربران حاضر : 18
بازديد امروز : 84
آمار کل : 2460866
گران کردن ماکارونی، اقدامی غیرمسئولانه است
۱۳۹۳ پنجم آبان
 
 

احمد پاکزاد، عضو هیأت مدیره و دبیر انجمن صنفی صنعت ماکارونی استان البرز، با اشاره اینکه تغییرات انجام شده قیمت مصرف‏ کننده برای 

 محصولات رشته‏‏ ای در ابتدای سال جاری مکفی بوده است، گفت: «میزان افزایش قیمت محصولات رشته‏ ای با توجه به سهم 90 درصدی آن از مصرف کشور در حال حاضر کاملاً پاسخگوی افزایش هزینه‏ های تولید می‏باشد. از این رو با توجه به سهم اندک محصولات فرمی در سبد خرید خانوارها، هرگونه افزایش قیمت این گروه کالایی، اقدامی غیرمسئولانه تلقی می‏شود.»

وی افزود: «طی چند سال گذشته، سرانه مصرف کشور رشد قابل توجهی داشته است. اینک این میزان در حدود 7 کیلوگرم به ازای هر نفر برآورد می‏شود و از آنجایی که اساساً ماکارونی جایگزین برنج در سبد غذایی خانوار است، افزایش قیمت آن و نزدیک شدن به نرخ برنج، یک تهدید جدی برای کوچک شدن بازار مصرف خواهد بود.»

پاکزاد خاطر نشان کرد: «هرگونه کاهش مصرف که منجر به کوچک شدن بازار گردد، تعادل کنونی عرضه و تقاضا را بر هم زده و رکود مازاد تولید، تولیدکنندگان را با خطر تعطیلی یا تعدیل نیروی انسانی روبرو ساخته و در عمل تحت فشار بیشتری قرار می‏گیرند که به مصلحت اقتصاد کشوری که پنجمین تولیدکننده بزرگ ماکارونی جهان است، نخواهد بود.»

عضو هیأت مدیره انجمن صنفی صنعت ماکارونی استان البرز افزود: «چند سالی است که دوران یارانه‏ ای تمام شده است. در عصر جدید، اصول رقابتی بر مبنای منطق و تدبیر طراحی می‏شوند. در این شرایط نمی‏توان سودآوری‏های نامعقول ناشی از دوران یارانه‏ای را انتظار داشت. در شرایط اقتصادی کنونی، مصرف‏کننده کاملاً هوشمندانه اقدام به انتخاب و خرید می‏کند و بی‏شک صرفه و صلاح خویش را مدنظر قرار می‏دهد.»

وی ادامه داد: «هرچند که با کمال تأسف برخی تولیدکنندگان ماکارونی به استناد یک قرار داخلی خود، اقدام به افزایش غیرمجاز قیمت محصولات فرمی کرده‏اند. اما از آنجایی که کلاً سهم ایشان در بازار کمتر از 50 درصد می‏باشد، پای‏بندی سایر تولیدکنندگان به تثبیت قیمت مصوب سال گذشته، باعث شده خسارت کمتری به مصرف‏کننده و صنعت وارد شود.»

پاکزاد تصریح کرد: «برخی معتقدند با توجه به گران شدن مواد اولیه، می‏باید به منظور تأمین هزینه‏های تولید، قیمت ماکارونی از آنچه هست نیز بیشتر شود. اما زمانی که وضعیت قیمت‏های خرید و فروش در شبکه توزیع بررسی می‏شوند، در می‏یابیم، سود اصلی از جیب مردم به کیسه واسطه‏ها و عوامل بازار سرریز می‏شود. بدین معنا که قیمت برای مصرف‏کننده افزایش یافته ولی در آخر چیزی برای جبران هزینه‏های تولید برای تولیدکننده باقی نمانده است. پس اصرار به گران شدن محصول چه معنایی دارد؟»

دبیر انجمن صنفی صنعت ماکارونی استان البرز در پایان گفت: «از آنجایی که سازمان حمایت مصرف‏ کنندگان بر غیرمجاز بودن هرگونه افزایش قیمت محصولات فرمی تأکید داشته است، امیدواریم آن دسته از همکاران تولیدکننده قبل از بروز هرگونه رویداد خارج از شأن صنعت و احتمال برخوردهای قانونی از سوی مراجع ذیربط، در اسرع وقت اقدام اصلاحی را مدنظر قرار داده و با تدبیر بیشتری به این مهم توجه نمایند. بدیهی است که قیمت مصرف‏کننده باید حد و مرز داشته باشد و قطعاً دود ناشی از هر نوع بی‏تدبیری‏ها، اول به چشم صنعت خواهد رفت.

ارسال نظر
نام شما
ایمیل
وب سایت
 
شرح نظر
عبارت زیر را در کادر وارد کنید

ارسال نظر
 
اطلاعات مطلب
گروه
بازدید 1926